سه قسمت اصلی دوربین نیوو

  • قسمت فوقانی : شامل تلسکوپ ( عدسی های شیئی و چشمی ) و لوازم قراولروی
  • قسمت میانی : شامل تراز ، قسمتی از بدنه ، تراز کروی و صفحه مدرج (لمب افقی) برای اندازه گیری زوایای افقی
  • قسمت تحتانی : شامل پیچ های تراز کننده و اتصال و صفحه اتصال دستگاه بر

روی سه پایه، همچنین چندین پیچ روی دستگاه وجود داشت که هرکدام وظیفه‌ای دارند، مانند حرکت دادن دستگاه به صورت افقی (کلی و جزئی)، پیچ وضوح تصویر و پیچ وضوح تار رتیکول. همچنین، بعضی از مدل‌های دستگاه دارای دکمه تثبیت وضعیت هستند که برای جابجایی دستگاه کاربرد دارد.

برای نصب سه پایه، آنها را به صورت عمودی جلوی خود قرار می‌دهیم و پیچ‌های تعبیه شده روی هر پایه را با احتیاط شل می‌کنیم. سپس قسمت بالایی سه پایه را تا جلوی صورت خود بالا می‌کشیم و دوباره پیچ‌ها را محکم می‌کنیم تا ارتفاع ثابت بماند. یکی از پایه‌ها را در زمین فرو می‌کنیم و آن را تثبیت می‌کنیم، سپس دو پایه دیگر را به همراه آن در زمین فرو می‌کنیم تا صفحه‌ای که باید دوربین را روی آن قرار دهیم، تقریباً صاف و تراز باشد.

پس از قرار دادن سه پایه روی زمین، دوربین را با احتیاط روی صفحه بالایی سه پایه قرار می‌دهیم و پیچی که زیر سه پایه برای ثابت کردن دوربین روی آن تعبیه شده است را محکم می‌کنیم.

تراز کروی 

یک محفظه شیشه‌ای وجود دارد که تمام بخش‌های آن به استثنای بالایی آن، با یک مایع مانند الکل، اتر یا سولفورد وکربن پر شده است. بخش بالایی محفظه پر از گاز مایع است. این بخش حاوی گاز را “حباب تراز” می‌نامند. برای تراز کردن دوربین، باید با استفاده از پیچ‌های زیر دوربین، حباب تراز را به طور دقیق به ناحیه مشخص شده روی محفظه شیشه‌ای هدایت کنیم.

تراز کردن دوربین نیوو

زمانی که دوربین به‌طور دقیق روی سه پایه نصب می‌شود، سه پیچ تنظیم را زیر دوربین مشاهده می‌کنیم. دو پیچ از این سه پیچ را در دو جهت مخالف (هر دو به داخل یا هر دو به خارج) می‌پیچانیم. با این کار، حباب را در مقابل پیچ سوم قرار می‌دهیم و کافی است با پیچاندن پیچ سوم، حباب را به داخل قسمت مشخص شده روی محفظه هدایت کنیم.